Goed Bezig

De markt is continu in beweging; veranderingen gaan steeds sneller, soms exponentieel. Uit onderzoek van Adviesbureau MarketConcern Van Spaendonck blijkt dat een nieuwe manier van managen noodzakelijk om het verandervermogen van organisaties te faciliteren.

Wat doen gezonde organisaties:

  • Zijn zeer duidelijk over de doelstelling van de organisatie, zodat medewerkers ook adequaat naar de markt kunnen luisteren
  • Veranderen mee met de snelheid van de veranderingen
  • Zien ontwikkeling als het werk van iedereen, altijd en overal
  • Nodigen mensen uit hun creativiteit, talent en passie optimaal in te zetten

Organisaties kunnen mensen aan zich binden als ze een helder perspectief hebben en willen bijdragen aan een betere wereld. Een tweede succesfactor is dat elke medewerker beschikt over regelruimte om de afstemming tussen eigen ambities en de organisatiedoelen te maken. Ook is het belangrijk dat iedere medewerker bewust bezig is zijn met zijn eigen groei. Groei van het bedrijf is in de eerste plaats groei van mensen.

Tenslotte is Verbinding de belangrijkste succesfactor. Wanneer mensen met elkaar verbonden zijn, gaan ze authentiek met elkaar in gesprek over de dingen waar het echt om gaat. In de praktijk gebeurt dit vaak niet, omdat mensen het moeilijk vinden om zich kwetsbaar op te stellen of een conflict aan te gaan. Door de scherpte niet op te zoeken blijft iedereen werken met zijn eigen betekenissen en doen wat hem persoonlijk goeddunkt. Hierdoor ontstaat geen verbinding en wordt een voedingsbodem gecreëerd voor misverstand, wantrouwen en politiek gedrag. Verbinding is de sleutel om als organisatie op een inspirerende wijze de doelstellingen te realiseren.

De resultaten van het onderzoek zijn vastgelegd in het boek ‘Principes van hartelijk organiseren’.